نفس و مسئولیت پذیری


نفس و مسئولیت پذیری

از سلسله درسهای رایگان اینترنتی اکهارت تولِ (نویسنده کتاب قدرت حال)

منبع: http://www.eckharttolletv.com

 

پرسش– مسئولیت دشوار ترین چیزی است که در حال حاضر با آن روبرو هستم. گمانم این است که بیشتر چیزهایی که مسئولیت می نامم, منیت هستند. در عین حال گاهی وقتی به آینده زمین و تحول بشر فکر میکنم احساس مسئولیت میکنم. کنجکاوم  رابطه درست با واژه مسئولیت را بدانم.

 eckhart-tolle-full-size

پاسخ– آنچه که مقدمتا باید مسئولیتش را بپذیرید, آگاهی از خودتان است که تعیین کننده جهانی است که می سازید. زیرا شما بشریت هستید. بشریت به عنوان مفهومی انتزاعی وجود ندارد. بشریت, انسان است. بشریت شما هستید. پس برای قبول مسئولیت در قبال بشریت, باید در برابر خود مسئول باشید. تنها یک خودآگاهی بیمار یا معیوب, جهان معیوب یا بیمار ایجاد میکند. منظورم از جهان, جهان ساخته بشر است, آنچه که انسان بر این سیاره تحمیل کرده است, سیاره ای که بالقوه بهشت است, جواهری بی نظیر است. شما از این سیاره جدا نیستید. وضعیت آگاهی شما از خود, تعیین کننده جهانی که ایجاد میکنید, رفتاری که اتخاذ میکنید وعواقب اعمال شماست. به همین دلیل کار اصلی من اینجا این است که عامل این ناکارایی را نشان دهم. این  ناکارایی در ذهن انسان است. دیوانگی های ذهن بشر, یا آنچه گاهی در ذن بیماری ذهن نامیده می شود.

شک دارم کسی که تاریخ را خوانده انکار کند که ناکارایی عمیقی در عملکرد بشر وجود دارد. قدمت این ناکارایی به چند هزار سال میرسد. اگر تغییری در این نحوه عملکرد روی ندهد ما از بین خواهیم رفت. زمین احتمالا از بین نخواهد رفت, زیرا منابع سرشاری دارد. اما ترمیم شدنش زمان بر خواهد بود.

پس کاری که اول از هر چیز باید انجام دهید این است که مسئولیت آگاهی خود در زمان حال را بپذیرید. آگاهی من در این لحظه در چه وضعیتی است؟ آیا در حال تولید اختلال هستم؟ آیا وضعیت منفی ایجاد میکنم؟ ایا برای خود و دیگران تضاد و رنج ایجاد میکنم؟ آیا با حرکت مداوم و پوچ افکار, با ایجاد احساسات منفی, با ساختن آن وجود خیالی که من می نامیمش, در وجود زیبای خودم تولید آلودگی میکنم؟

پس مسئولیت پذیری, یعنی بیدار شوید و بگویید الان مسئولیت میپذیرم. نمی دانم چه کسی این جمله را که امروز بسیار رایج شده است برای اولین بار گفته است: همان تغییری باش که میخواهی در جهان ببینی. شما باید این را تجسم بخشید. و قدم اول, آنچه انجام میدهید نیست, بلکه آنچه هستید است, آگاهی به خود. هر چه انجام می دهید از آنچه هستید نشات میگیرد. پس تغییرمورد نظر, دگرگونی در وضعیت آگاهی شماست. اگر این واقعیت را میبینید, آنگاه این مسئولیت شماست. اما همه افراد در این مرحله نیستند. نمیتوانید از همه دنیا انتظار داشته باشید در همین مرحله باشد.  کافیست مسئولیت خود را بدانید. میلیونها انسان در چنان ناآگاهی عمیقی هستند که این مسئولیت را درنیافته اند و منشا همه بدیها را در دیگران میبینند. دیگران مسئول همه بدیها هستند و نیمی از جهان دشمن آنهاست…

 آنها در نا آگاهی هستند, نمیتوانند مسئولیت بپذیرند, اما از عواقب ناآگاهی خود در رنجند. این رنج و عذاب همان آتشی است که در نهایت نفس را میسوزاند. نفس فردی و نفس جمعی را. اما از راه طولانی و کند, از راه دردناک. و مسیر میانبر همان راهی است که هر مسلک و مکتب معنوی می آموزد. ممکن است مسیر کند و بلند آنقدر طولانی شود که سیاره ما دوام نیاورد. پس اگر روند آموزش کوتاه و سریع نشود ممکن است زمین به بشریت اجازه ندهد که از راه طولانی, در عرض 500 سال آینده, یا 200 سال آینده, یا حتی 100 سال آینده درسش را بیاموزد.

 این مسئولیت شماست.

پس:

1-      با انتخابی آگاهانه مسئولیت آگاه بودن لحظه ای و در زمان حال را بپذیرید.

2-      با هشیار ماندن و در وضعیت آگاهی بودن از ایجاد رنج بیشتر برای زمین بپرهیزید.

3-      در آینه نگاه کنید و بگویید «من سر آغاز جهان دگرگون شده ام.»

4-      به یاد داشته باشید هر چه انجام میدهیم نسبت به آنچه هستیم در درجه دوم اهمیت قرار دارد؛ حین انجام فعالیتهای روزانه نسبت به خود آگاه بمانید.

هر گونه بهره برداری از این مطلب با ذکر منبع با آدرس www.ufolove.org مجاز می باشد.

ایمیل  وبلاگ BLOG.UFOLOVE@YAHOO.COM

صفحه فیسبوک دنیای اسرارآمیز

http://www.facebook.com/BLOG.UFOLOVE

Posted on آوریل 5, 2013, in عرفان. Bookmark the permalink. 3 دیدگاه.

  1. بهتر از این نمی شد ..یعنی واقعا فوقلاده بود ..ای کاش همه این مطالب را می دانستند. افسوس

  2. یه جمله جالب خونده بودم .گفتم ..اینجا هم بگم .چند نفر دیگه هم بخونن !!!
    حقیقت همیشه حقیقت است ..اما ممکن است کسی آن را باور نداشته باشد
    دروغ هم همیشه دروغ است.. اما ممکن است همه آن را باور داشته باشند

پاسخی بگذارید

