نسخه ای خطی از قرآن با قدمت ۹۰۰ سال در پاکستان پیدا شد


یک باستان شناس پاکستانی نسخه ای خطی از قرآن را به عنوان هدیه دریافت کرد که بعدها مشخص شد ۹۰۰ سال قدمت دارد.

به نقل از “Express Tribune daily”،  باستان شناس غلام اکبر مالک این نسخۀ گرانبها از قرآن را که متعلق به قرن دوازدهم است در یک سفر اکتشافی به شهر جهلوم در پاکستان پیدا کرده است.

محدودۀ نمک و زمین های اطراف آن محل بسیاری از اکتشافات باستان شناسی بوده و مالک به طور تصادفی با این نسخۀ گرانبها در آنجا برخورد می کند.

مالک در حال استراحت پس از کار روزانه اش بود و قرآن می خواند که پیرمردی این نسخۀ تاریخی را به او هدیه داد تا بخواند.

طبق گفتۀ مالک، ” هنگامی که در استراحتگاه میان  تپه ها بودیم یک مرد کهنسال این را به عنوان هدیه به من داد “

این نسخۀ ۹۰۰ ساله بر روی پاپیروس نوشته شده، که قبل از اختراع کاغذ مدرن برای اولین بار توسط چینی ها اختراع و استفاده شده است. (البته این اشتباه است گیاهی که توسط آن کاغذ را می ساختند از ایران تهیه می شده)

طبق گفتۀ باستان شناسان  این نسخۀ تاریخی از قرآن توسط ” سراج الدین ابو طاهر محمد بن محمد بن عبدالرشید” در قرن دوازدهم نوشته شده.

این نسخه حدود ۵ کیلوگرم وزن دارد و دارای ۱۲۰۰ صفحه است، اگر چه بخش هایی از آن به خاطر گذشت زمان محو شده اند.

طبق گفتۀ متخصصان این نسخۀ خطی کار سه خطاط است که این کپی از قرآن را فقط در عرض یک سال تهیه کرده اند.

مالک گفت، ” این اولین باری ست که من چنین نسخۀ قدیمی از قرآن را می بینم که تحت شرایط مناسبی حفظ شده است.”

منبع: http://www.archaeologydaily.com/news/201105226626/900-year-old-manuscript-of-Quran-found-in-Pak.html

هر گونه بهره برداری از این مطلب با ذکر منبع با آدرس www.ufolove.com مجاز می باشد.

پ . ن : با تشکر فراوان از  کامورای  عزیز برای ترجمه و ارسال این مطلب .

Posted on اوت 4, 2011, in Uncategorized. Bookmark the permalink. 18 دیدگاه.

  1. واقعا خیلی عذرمیخواهم چه خطی چه چاپی…! کسی از خودش میپرسه معنی نوشته چیه؟؟
    کتیبه های دستی تخت جمشید که بیشتر از 2500 سال قدمت داره و همه رو فرانسوی ها و انگلیسی ها با خودشون به موزه هاشون بردن کمتر ارزش داره؟؟؟ بابا بسه دیگه…. تا کی؟؟؟

    • جناب «س م گ» قران از قبل خلقت آدم بوده نمیخواد آریا بازی در بیاری قسم میخورم میتونم ثابت کنم که نژاد آریا نیستی!
      دلیل بودن قرآن قبل از خلقت بشر:
      بسم الله الرحمن الرحیم
      الرحمن
      علم القران
      خلق الانسان

      • اولا شما مگر متخصص نژاد و تبار هستی ؟ دوما دلیلتان مفت نمی ارزد ….
        اگر ادعا دارید دلیل علمی بیاورید…

      • اولا شما «س-م-گ»نیستید ثانیا چه علمی بهتر از قران و ثالثا نویسنده وبلاگ تنوعی دلش خواسته یک چیزی بنویسه که کمی متفاوت باشه خب ممکنه مثلا س-م-گ معتقد نباشه راحت میتونه بره یک موضوع دیگه بخونه
        حالا غیر تخصص ایل تبار باید عرض کنم الان روان شناسی ام هم گل گرد بعضی ها با این فیس افاده ها میخوان ادای روشن فکرها را دربیارن جدیدا مد شده به دین وذهب گیر میدن!

      • دوست عزیز من تا 5 سال پیش همانند شما فکر میکردم ولی بعد از خواندن ترجمه فارسی قرآن و مطالعه منابعی دیگر متوجه شدم که سی چند سال در اشتباه بودم اگر ایمیلی بگذارید من برایتان ارسال میکنم , با سوره تحریم و انفال شروع کنید…..زمان آن فرا رسیده که بدانیم از کجا به این روز افتادیم….
        پیروز باشید

    • سلا بر «س.م.گ»
      دوست خوب از اینکه خیلی چیزها را من در آوردی تحویل من و شما داده اند من با شما موافقم
      در صحبت و نوشته شما این است که از ترجمه قرآن متوجه اشتباه سی ساله شدی
      خب این موردی ندارد اگر قرآن را قبول داشته باشی و همه مردم کره زمین را پس بزنی باز هم کارت قابل تحسین است.
      ولی اگر اصل قرآن زیر سوال برود باید دوباره تجدید نظر کنی چون قران با آن معنی تحت لفظی قابل تفسیر نیست.
      یک مثال ساده من هم دوازه کلاس خواندم جغرافی هم جز درس ما بود ولی از دریا املایش بلد بودم و اون خط آبی رنگ در کتاب ولی روزی که قاچاقاقی به دبی میرفتم و سه روز قایقمان خراب شد تازه فهمیدم
      نمرات درس جغرافی من چیزی است و دریا یک چیزی دیگر!
      من لینک سایتم اینجا هست میتوانی کلیک کنی و تماس بگیری

  2. رامتین این قرآن با نسخه امروزی فرق داره؟

      • جناب
        ufo تکلیف ما چیه رمز عبور دریافت نمیکنیم!
        آخه من خودم با پستها برای مشترکین رمز عبور میفرستم
        این که نشد من سه چهار تا اییمل چست دریافت کردم خبرنامه همش هم رمزگذاری است!

      • رمز را كه برايتان فرستادم.همون را در موزيلا براي هر دو مطلب بگذاريد.پسورد همان است.

    • اگر زحمت بکشید تحقیق نمائید(از منابع صحیح) متوجه میشوید که قرآن امروزی توسط عثمان (حدود چهارده سال پس از رحلت محمد) تنظیم و تندوین…!!! گردید و آیه هایی که تقریبا در یک موضوع بودند در قالب «سوره» و در ابتدای آن هم بسم الله ….. گذاشته شد و مابقی در سرکه ریخته شد و سه عدد از آن توسط کاتبان به مدت شش ماه نوشته و به بلاد اسلام ارسال شد..و زمانی که به ایران رسید با خط کوفی ( بدون نقطه ) و توسط کاتبان ایرانی دارای نقطه شد.. و از آن زمان تا کنون تغییر چندانی نداشته
      اگر کسی ایمیل بگذارد تاریخ و نحوه جمع آوری قرآن را ارسال میکنم….
      ازمدیریت سایت برای فراهم آوردن فضای آزاد( البطه بعد از ف+++ترشدن) سپاس گذارم

      • سلام بر س م گ.
        خب از اون دم بریده هرچه بگی بر میاد ولی:
        دلایل علمی دیگر هم هست که حرف شما و را نفی میکنه:
        1-من بعد از عثمان 12 خلیفه دیگر دارم که اگر قران دستکاری شده بود یکبار میگفتن این قران درست نیست
        2-اعجاز قران و ترتیب اعداد و حروف ابجد به هم نخورده و تفسیرش پس این یعنی کار بشر یا به نوعی دستکاری بشر نیست
        3-اصلا عمر خلیفه دوم دوازده سال طول کشید تا سوره بقره را یاد گرفت توجه توجه یاد گــــــــــــــرفت نه که تفسیر کرد و بعدسش از خوشحالی قربونی کرد خب این نمیتونه یک آیه هم بنویسه
        و دو خلیفه بعدی نیز
        4-عرض کردم من یک شکارچی هستم با همه ادعا هایم سایتم هم را دیدی هنوز درست پشت بام خونه خودم ندیدم!!
        پس نتیجه میگیریم این معجزه است چون محاله با هیچ دستگاهی و علمی و با بیسوادی حضرت محمد ص
        بتونه از چیزهایی حرف بزنه که حالا بعد هزار سال تازه داره کشف میشه
        از دریا بگه از کوه هم بگه عرض کردم من بیست سال کوه دیدم اگر مثلا میخواستم شعر بنویسم
        گل بادام مینوشتم ولی عنبر دریایی و مروراید که ندیدم اونو کم میاوردم همینطور برو تا آخر…
        5-مهمتر از همه خدا فرموده من خودم آوردم خودم هم حافظشم اصلا علی ع قران حفظ بود و همچنین
        صحابه شیعی همه حفظ بودند؛اون یارو که شمامیگی به دلایل حب دنیاو ریاست و نخواست اینکه از کاخ سازیش و ثروت اندوزیش ایراد بگیرند اومد دست برد تو قران هیچ غلطی نتونست بکنه تازه یک»واو» فقط یک واو تغییر داد

  3. salam agha ramtin mishe lotfan in noskhye (alvahe zomorrodin( ro baram gmail konin. sakar.kish@gmail.com
    ba kamale tashakor az site besiar aalitoon.

  4. جناب س م گ . ما هم همانند شما دچار اشتباه یودیم . بعد از تحقیق و تعمق و خواندن قران به این نتیجه رسیدیم که 1 قران کریم به هیچ وجهی نمی تواند گفته بشر باشد . 2 حساسیتی که جمله مسلمانان به خصوص ائمه به محتوای قران داشتند مانع از جابجایی حتی یک حرف از ان می شد .

  5. سلام متاسفانه نه موافقین دلایل منطقی میارن و نه مخالفین. اینجوری به هیچ جا نمی رسیم دوستان. بحث باید پویا باشه پس با دلایل منطقی بحث کنید

پاسخی بگذارید

