ژن های نئاندرتال ها ‹در ما زنده است›


براساس یک مطالعه عمده علمی، بسیاری از انسان های امروزی حاوی درصد کمی از ژن های نئاندرتال ها هستند.

دی ان اِی مورد نظر از جمله از این جمجمه استخراج شده

این یافته بسیاری از کارشناسان را شگفت زده کرده است زیرا شواهد ژنتیکی قبلی حاکی از آن بود که نفوذ ژنتیکی نئاندرتال ها بر وراثت در انسان ناچیز یا هیچ است.

این نتایج ناشی از تحلیل نقشه ژنتیکی نئاندرتال هاست که ساختار جسم و اندام آنها را تشریح می کند.

اما این مطالعه مؤید آن است که جد انسان امروزی به جمعیت کوچکی از آفریقایی ها که بعدا در سراسر کره پراکنده شدند می رسد.

مقبول ترین نظریه در مورد سرمنشاء انسان امروزی – موسوم به خروج از آفریقا – حاکی از آن است که اجداد انسان مدرن (هومو سیپین ها) حدود 200 هزار سال قبل در آفریقا زندگی می کردند.

سپس در حدود 50 هزار تا 60 هزار سال قبل یک گروه نسبتا کوچک از مردم این قاره را ترک کرده و در سایر نقاط زمین سکنی گزیدند.

هرچند براساس مطالعه تازه تاثیر ژنتیکی نئاندرتال بر انسان کم به نظر می رسد اما این رقم بالاتر از آن چیزی است که تحلیل های ژنتیکی قبلی نشان می داد.

اسوانته پابو از واحد مردم شناسی تکاملی در موسسه ماکس پلانک در لایپزیگ آلمان گفت: «نئاندرتال ها کاملا منقرض نیستند. بخش کوچکی از آنها در برخی از ما زنده است.»

پروفسور کریس استرینگر مدیر تحقیقات سرمنشاء انسان در موزه تاریخ طبیعی بریتانیا که یکی از معماران نظریه خروج از آفریقاست می گوید که هرچند این یافته از جهاتی موید دانسته های قبلی دایر بر جدا بودن دودمان نئاندرتال ها از انسان است اما نکته بسیار جالب آن این است که نشان می دهد ظاهرا در مواردی میان انسان و نئاندرتال آمیزش صورت گرفته است.

جان هاکس استادیار مردم شناسی در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون در آمریکا به بی بی سی گفت: «به نظر می رسید که چنین حالتی ممکن بوده باشد، اما من از میزان آن شگفت زده هستم. واقعا انتظار نداشتم (این تاثیر) چهار درصد باشد.»

تهیه نقشه ژنتیکی نئاندرتال ها یک دستاورد مهم علمی و حاصل یک تلاش چهار ساله تحت هدایت موسسه ماکس پلانک با شرکت دانشگاه های متعددی در اطراف جهان است.

این نقشه که در حد یک پیش نویس است حاوی دی ان اِی استخراج شده از استخوان های سه نئاندرتال مختلف کشف شده در غار ویندیا در کرواسی است.

منبع :    http://www.bbc.co.uk/persian/science/2010/05/100507_u04_neanderthals.shtml

Posted on سپتامبر 9, 2010, in فرازمینی ها در زمانهای کهن, فضانوردان باستانی, اخبار, تاريخ مرموز, سومريان و DNA انسان. Bookmark the permalink. 17 دیدگاه.

  1. نیاندرتال چیه؟
    ازبابت سایت خوبت متشکرم
    راستی اقا رامتین درمورد جزیره ایکس چیزی میدونید؟
    میشه یک مطلب دراین باره بگذارید؟

  2. نمیدونم.من با ایکس اشنامو تاحالا ازخضرا چیزی نشنیدم.
    حالا اگه همون خضرا باشه یه خرده اطلاعات بدی؟
    اقا رامتین نیاندرتال چیه؟

    • گونه اي شبيه به انسان ولي نه هوشمند. در اينترنت سرچ كن اطلاعات زيادي هست.
      راجع به خضرا هم واقعيت نيست. حالا بعدا مطلب ميگذارم.

  3. از اینکه پاسخ میدید واقعا ممنونم
    فکر کنم بهترین دعا برای شما اینه که سایت فیل*نشه
    نه؟

  4. راستی چرا یک سری عکسا مال مطالب دیگر ضربدر دارندو
    باshow pictureهم باز نمیشه؟
    ببخشید اینقدر سوال میکنما اخه من همش نزدیک 2هفته است که عضو شدم و سن وسالی ندارم که درباره همه چی اطلاعات داشته باشم
    ولی کلا سایت خوبی داری
    موفق باشی

    • اینکه بعضی عکسها باز نمیشه دلیلش اینه که از جای دیگه ای در وب به اینجا لینک شده و ممکنه از اونجا پاک شده باشه. و اگه پاک بشه یا به آدرس دیگه ای انتقال داده بشه اونوقت دیگه اون عکس دیده نمیشه …

  5. یعنی انسان حدود 200هزار سال پیش بوجود آمده ؟؟؟

    اما تولد زمین به 6میلیون سال پیش برمیگردد؟؟؟
    البته ناگفته نماند که عصری هم بنام عصر پارانه سنگی هم داشتیم اما بازم 200هزار سال پیش یه مقدار غیر قابل قبوله ؟؟؟
    رامتین جان ممنونم

    • توی همین وبلاگ مطلبی هست در مورد پیدا شدن اجسامی کوچک شبیه به یه جور آنتن که در روسیه کشف شده. دقت ساختشون در حد میکرون هست (یعنی نمیتونه کار دست باشه) و مربوط به سیصد هزار سال قبله. پس حتما در دویست هزار سال قبل انسان وجود داشته…

      • مثل اینکه من منظورم روبد رسوندم .استنباط من از این مطلب این بود که انسان تازه در 200هزار سال پیش بوجود آمده اما به نظر من حیاط بشر به میلیون ها سال برمیگردد ok?

      • درسته . 200 هزار سال كه خوبه . در آمريكا وسايلي از درون كهربا يا سنگ معدن كشف شد كه دانشمندان هيچ صحبتي نداشتند . با قدمت فكر كنم ميليون سال . مطلبش را حتما ميگذارم. يا ستون آهني هند يا …….. .

  6. ندانیو ندانی که ندانیو نخواهی که بدانی که ندانی‏!‏

  7. خداییش به این مسافر چی میشه گفت ؟!!! بازم به کفار که درباره گذشتشون تحقیق میکنن، شما که یهو آفریده شدین چی ؟؟؟

  8. بقایای دو موجود کهن شبیه به انسان (هومینید) در آفریقای جنوبی کشف شده است.
    قدمت این فسیل ها متعلق به یک زن بزرگسال و یک پسر جوان – شاید مادر و پسر – کمتر از دو میلیون سال است و در رسوبات غاری در مالاپا نه چندان دور از ژوهانسبورگ کشف شد.
    محققان به نشریه علمی «ساینس» گفته اند که این موجودات شکافی مهم میان هومینیدهای کهن تر و گروه گونه های مدرن تر موسوم به هومو را که شامل انسان امروزی می شود پر می کنند.
    تیم محققان یافته خود را «اوسترالوپیتکوس سدیبا» نامیده اند.
    پروفسور لی برگر از دانشگاه ویتواترزرند (Witwatersrand) که هدایت این تحقیقات را به عهده داشت به بی بی سی گفت: «این مقطعی است (زمان حیات این موجودات) که ما از میمون هایی که روی دو پا راه می رفتند عملا به انسان امروزی بدل شدیم.
    «فکر می کنم که احتمالا همه می دانند که این دوره زمانی – از کمی بیش از دو میلیون سال پیش تا یک میلیون و 800 هزار سال پیش – یکی از فقیرترین دوره ها از نظر اکتشافات فسیلی (اجداد انسان) است.
    «اوسترالوپیتکوس سدیبا» دارای ترکیب جالبی از مشخصه های فیزیکی – برخی کهن و برخی مدرن – است.
    دندان های کوچک، بینی برجسته، استخوان خاصره پیچیده، و پاهای بلند شبیه به مشخصه های موجودات اخیرتر است. و همزمان بازوهای بلند و مغز کوچک منعکس کننده گروه خیلی قدیمی تر اوسترالوپیتسین است، گروهی که به عقیده پروفسور برگر این موجودات به آن تعلق دارند.
    بقایای تازه در محوطه میراث جهانی «گهواره نوع بشر» که در گذشته هم محل کشف فسیل های خیلی خوب زیادی بوده است پیدا شد.
    استخوان های دو موجود در فاصله حدود یک متری از یکدیگر از یک حفره بیرون کشیده شد – که زمانی غاری بود که سقف آن به مرور زمان به طور کامل فرسایش یافته است.
    گروه تحت نظر پروفسور برگر می گوید کاملا ممکن است که این دو مادر و پسر باشند و حداقل اینکه می توان فرض کرد همدیگر را می شناخته اند و از اعضای یک دسته بوده اند.
    دانشمندان گمان می کنند که این موجودات به داخل غار پرت شده باشند یا در آن به دام افتاده باشند.
    به گفته جاناتان آموس خبرنگار علمی بی بی سی این یافته نیز همچون نمونه های بسیار دیگر در عالم فسیل شناسی به بحث های زیادی درباره اهمیت این فسیل ها دامن زده است.
    اینهم تو همون سایت بود
    اعداد یک مقدار با هم فرق دارند

  9. توی بیمارستان معلولین کودک کند ذهنی رو می شناسم که به واسطه ظاهر عجیبش کمتر مورد توجه قرار می گیره، جالب اینجاست که هر موقع پرستار بهش سر می زنه شروع می کنه به جیغ زدن و دادن فحشای رکیک تا جایی که پرستار مجبور به دعوا کردنش بشه. جالب که این کار به کند ذهنی اون ربطی نداره، مشکل اینجاست که این تنها راه برقراری ارتباطی که اون بلده‏، حتی اگه به قیمت این تمام شه که توهین و تحقیر بشنوه‏!‏

بیان دیدگاه