تحقیقی علمی پیرامون فهم معانی سبع سماوات/السماوات السبع/ السماوات و الارض از دیدگاه وحی در قرآن 4


تحقیقی علمی پیرامون فهم معانی سبع سماوات/السماوات السبع/ السماوات و الارض از دیدگاه وحی در قرآن

 قسمت آخر

 

بررسی شواهد فرضیه سوم

 

  

 منظور از هفت آسمان(سبع سماوات/السماوات السبع ) ، هفت  سیاره غیر از زمین در  منظومه شمسی است.

  (نظر من منطبق با این فرضیه می باشد و در دفاع از آن موضوعات زیر تقدیم می گردد).

  

الم تروا کیف خلق الله سبع السموات طباقا  – و جعل القمر فیهن نورا و جعل الشمس سراجا (نوح,15و16).

آیا قرآن، سبع سماوات را، هفت سیاره غیر از زمین در منظومه شمسی معرفی می کند؟

 

 

 

الله الذی خلق سبع سماوات و من الارض مثلهن(طلاق/12).

آیا سبع سماوات، هفت سیاره جوی( گازی) شکل همانند مشتری(مشتری مانندها)بوده و زمین و زمین مانندها نیز در منظومه به تعداد معتنابهی پراکنده اند؟ 

 

مقدمه 

فهم تشکیل و تحول منظومه سیاره ای طی قرون متمادی برای عامه و ستاره شناسان منشاء اعجاب بود. نظریه های پیش از کوپرنیک، تحت تاثیر این باور بودند که زمین مرکز عالم است و بنابراین تشکیل زمین طبیعتا به تشکیل عالم ارتباط داده می شد.(منشاء سیارات_ تالیف I.P.Williamsترجمه تاج الدین بنی هاشم-ایرج ملکپور).

فیلسوف بزرگ آلمانی ایمانوئل کانت (Immanuel Kant) نخستین فرضیه قابل قبول علمی را درباره اصل پیدایش منظومه شمسی طرح ریخت و پس از وی ریاضیدان بزرگ فرانسوی بنام پریسمون دو لاپلاس (Pierre Simonde Laplace) آن فرضیه را تکیمل کرد.

امروزه با پیشرفت علم و ابزارآلات رصدی- اپتیکی و گسترش دامنه دید در طول موجهای مختلف، دانش و شناخت بشر از تحول منظومه سیاره ای متحول گشته است.لکن هنوز نظریه ی نهائی برای منشاء سیارات برگزیده نشده است.

 

خورشید و هشت توله ی درخشان

و هو الذی خلق الیل و النهار و الشمس و القمر کل فی فلک یسبحون(انبیاء/33).

شکل گیری منظومه شمسی حدود 5 میلیارد سال پیش ، از ابری(سحابی) متشکل از گاز و غبار بین ستاره ای(حاصل از مرگ ستاره ای غول پیکر) ، آغاز گردید. جاذبه باعث انقباض ابر (سحابی)شده و کره متراکمی از گاز در مرکز ابر بوجود آورد. جاذبه همچنین باعث دوران هر چه سریعتر ابر شد. هنگام دوران، مواد موجود در ابر، پهن شده و حلقه ای به وجود آمد که نواحی متراکم مرکزی را در بر می گرفت. سرانجام در این ناحیه ی متراکم ، گرمای لازم برای وقوع واکنشهای هسته‌ای فراهم گشت و بدین ترتیب ، ستاره ی خورشید بوجود آمد. اعضای کوچکتر منظومه شمسی از مواد موجود در این حلقه بوجود آمدند. این اعضاء عبارتند از سیارات ، سیارکها و سیاره های دنباله دار.

یاد آوری

24 آگوست 2006، اعضاء انجمن بین المللی نجوم با تعریف خصوصیات یک سیاره، نام پلوتو را از لیست سیارات منظومه شمسی حذف کردند. بدین ترتیب نام پلوتو در لیست سیارات کوتوله قرار گرفت.

در این مبحث قصد ما این است که درجه انطباق زمین و هفت سیاره مورد تایید انجمن بین المللی نجوم را با  الارضسبع سماوات/السماوات السبع تدقیق نمائیم.

  • پرسش اساسی را اینگونه مطرح می کنیم که آیا هفت آسمان سماوی تحت عنوان سبع سماوات/السماوات السبع که طبق اعجاز الهی صرفا هفت بار نیز در قرآن تکرار شده است، می تواند هفت سیاره سماوی(جوی) غیر از زمین در منظومه شمسی باشد؟

آنچه در تحقیقات بشری نسبت به طبقه بندی  سیارات(کرات سماوی) به ثبت رسیده است، عبارتند از:

طبقه بندی نوع اول 

در این تقسیم بندی هشت سیاره منظومه شمسی توسط دانشمندان به دو گروه تقسیم شده است: 

 – سیارات زمین مانند(سه سیاره) : عطارد، زهره و مریخ سیارات زمین مانندند .

   چهار سیاره داخلی در ابتدای خلقت به سادگی در حالت مذاب، گازهای خود را از لابلای سنگها از دست دادند.عطارد با گرانش اندک، نتوانست هیچ گازی (جوی)را در خود نگه دارد. مریخ نیز از این قاعده مستثنی نبود و لایه نازک گاز دو اکسید کربن آنرا نمی توان جو نامید! دو سیاره زمین و زهره واجد نیروی گرانش قوی تر بودند که توده ی جوی با ارتفاعی کم را توسعه دادند. سیلیکاتها و سایر کانیهای موجود در زمین مانندها زیر پای بشر را محکم ساخته است!

 – سیارات مشتری مانند(چهار سیاره) : مشتری، زحل، اورانوس و نپتون، سیارات مشتری مانندند.

   سیارات خارجی با دارا بودن اتمسفر دهها هزار کیلومتری تفاوت خویش را نسبت به سیارات زمین مانند آشکار می کنند و به راستی در زمره سماوات قرار می گیرند.

فقضاهن سبع سماوات فی یومین…( فصلت/12).

قل ائنکم لتکفرون بالذی خلق الارض فی یومین …..(فصلت/9).

تکوین سیارات غول پیکر خارجی(مشتری مانندها) می بایستی همزمان با سیارات داخلی (زمین مانندها) شروع شده باشد.این تکوین چه برای سماواتی ها(مشتری مانندها) و چه زمین مانندها در دو دوره رخ داده است(فی یومین ). تکامل مشتری مانندها، الگوئی از تشکیل منظومه خورشیدی را نمایان می کنند، بطوریکه منظومه های اقماری کوچکی را نیز پذیرا شده اند!

و بنینا فوقکم سبعا شدادا (النباء/12).

اگر ساکن زمین در منظومه شمسی خودمان باشیم، براستی بالای سر ما هفت سیاره خواهد درخشید! کما اینکه چنانچه در منظومه ای دیگر زیست می کردیم و کتابی بصورت وحی بر ما نازل می شد، مسلما زمین ما الارض ولی سماوات آن منظومه به تعداد موجودش ذکر می گردید و نه سبع سماوات!!! 

هو الذی خلق لکم ما فی الارض جمیعا ثم استوی الی السماء فسواهن سبع سماوات و هو بکل شیئ علیم(بقره /29):

اوست که همه آنچه را در زمین وجود دارد برای شما آفرید، سپس به آسمان پرداخت، و آنها را به صورت هفت آسمان (سماوی=سیارات!) مرتب نمود…

بدین ترتیب بدون احتساب سیاره زمین، جمعا هفت سیاره؛ در این طبقه بندی شناسائی و تفکیک شده است.

 

طبقه بندی نوع دوم

الذی خلق سبع سماوات طباقا.

این طبقه بندی بر اساس فاصله از خورشید برای سیارات منظومه شمسی صورت پذیرفته است:

 – سیارات زیرین (سفلی) : عطارد و زهره به دلیل اینکه از زمین به خورشید نزدیکترند به سیارات زیرین موسومند(دو سیاره).

 – سیارات زبرین ) علوی(  : مریخ، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون که از زمین به خورشید دورترند به سیارات زبرین موسومند(پنج سیاره).

الله الذی خلق سبع سماوات و من الارض مثلهن یتنزل الامر بینهن لتعلموا ان الله علی کل شیئ قدیر….(طلاق/12):

خداوند همان کسی است که هفت آسمان سماوی(=سیارات! ) و از زمین شبیه آنها را  آفریده….

همانطور که ملاحظه می فرمائید در این طبقه بندی نیز بدون احتساب سیاره زمین، جمعا هفت سیاره به رسمیت شناخته شده است.

بدین ترتیب تا کنون در تقسیم بندی منجمین ، غیر از زمین، هفت سیاره و یا آسمان سماوی بر فراز یکدیگر در منظومه شمسی کشف گردیده که در هر کدام امری جاریست و بر گرد خورشید در گردشند.

با توجه به رد دو فرضیه اول و دوم، جهت اثبات فرضیه سوم دلایل متقنی را نیازمندیم!

– آیا آیات زیر، سبع سماوات را، هفت سیاره غیر از زمین در منظومه شمسی معرفی می کنند(چه زمین مانند و چه مشتری مانند)؟

– آیا سبع سماوات، هفت جو گازی شکل همانند مشتری(مشتری مانندها)بوده و زمین و زمین مانندها نیز در منظومه به تعداد معتنابهی پراکنده است(چه بر محور خورشید و یا مدار سیارات)؟

 

هفت آسمان 

 -1هو الذی خلق لکم ما فی الارض جمیعا ثم استوی الی السماء فسواهن سبع سماوات و هو بکل شیئ علیم(بقره /29):

اوست که همه آنچه را در زمین وجود دارد برای شما آفرید، سپس به آسمان پرداخت ، و آنها را به صورت هفت آسمان (سماوی=سیارات!) مرتب نمود…

2- الله الذی خلق سبع سماوات و من الارض مثلهن یتنزل الامر بینهن لتعلموا ان الله علی کل شیئ قدیر….(طلاق/12).

خداوند همان کسی است که هفت آسمان سماوی(=سیارات! ) و از زمین شبیه آنها را  آفریده….

اگر بپذیریم که در منظومه ما هفت آسمان سماوی (=سیارات عطارد، زهره، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس، نپتون)بعلاوه زمین دور خورشید می چرخند و منظومه شمسی را تشکیل داده اند؛ آیا نمی توان پذیرفت که در ستاره های دیگر شبیه(مثلهن) سماوات و من الارض ما فراوان یافت می شود؟

آیا این کلونی های منظومه ای (خورشید- سیارات) در علم الهی به السماوات و الارض معروف گشته است؟

 

و بنینا فوقکم سبعا شدادا (النباء/12).

– چنانچه هفت آسمان را هفت سیاره غیر از زمین بر بالای سر خود بدانیم و فرقی نکند که این سیارات زمین مانند باشند(عطارد،زهره، مریخ) و یا مشتری مانند(مشتری،زحل، اورانوس، نپتون) و شرط ما این باشد که کرات مذکور بر گرد خورشید در چرخش باشند، آنگاه باید پذیرفت که کشفیات و طبقه بندی 24 آگوست 2006، اعضاء انجمن بین المللی نجوم به این جمع بندی رسیده است.

 

– ولی چنانچه هفت آسمان را (سبع سماوات ( ، کراتی گازی شکل شبیه مشتری (مشتری مانند) فرض کنیم و بپذیریم که به خاطر عمده بودن جو گازی شکل آنها و کم بودن هسته جامدشان، جوی و یا سماواتی نامیده شده اند، پس با دارا بودن سه سیاره گازی: زحل، اورانوس و نبتون، جمعا چهار سیاره گازی یا سماوی داریم که باید به جستجوی سه سماوی دیگر، آسمان منظومه ای را کنکاش کنیم! و اما در ارتباط با زمین مانندها  (  و من الارض مثلهن )مشکلی پیش نمی آید. چرا که تعدادی، ذکر نشده است؛ و هر کره آسمانی که دارای سیلیکات و مواد معدنی و پوشش پوسته ای زمین مانند باشد را می توان در زمره زمین مانند ها طبقه بندی نمود. همانطور که می دانید برخی زمین مانندها بر گرد خورشید و برخی نیز بر گرد سماوات( سیارات غول پیکر گازی) و یا سیارات زمین مانند در گردشند. به هر جهت در صورت تایید این نظریه، می بایست علاوه بر غولهای گازی مشتری، زحل، اورانوس و نپتون، سه سماواتی(سیاره گازی شکل) دیگر را رصد و کشف نمائیم تا انطباق قرآنی سبع سماوات را به اثبات بنشینیم.

این کار بسیار مشکل و دور از ذهن به نظر می رسد، چرا که ویجر ها (1 و 2 ) با خروج از منظومه شمسی، ورای نپتون را عاری از هر سیاره گازی شکل گزارش کرده اند. از طرفی، کشفیات منجمین نیز ورای پلوتو را به کمربند کوئی پر و ابر اورت(زباله دان سیارکهای دنباله دار) اختصاص داده اند!

 

3- الم تروا کیف خلق الله سبع سماوات طباقا (نوح/15) و جعل القمر فیهن نورا و جعل الشمس سراجا (نوح/16):

آیا نمی نگرند که چگونه خداوند هفت آسمان را بر فراز هم آفرید و ماه را در میان آنها روشنی و خورشید را چراغ فروزانی قرار داد.

– و بنینا فوقکم سبعا شدادا (النباء/12) و جعلنا سراجا وهاجا (النباء/13):

و بر فراز شما هفت گانه ای محکم بنا کردیم – و چراغی روشن و حرارت بخش آفریدیم.

البته در آیه بعدی به صراحت می فرماید که این سراج (خورشید) در بین سیارات واقع شده است:

 -تبارک الذی جعل فی السماء بروجا و جعل فیها سراجا و قمرا منیرا (فرقان /61):

پر برکت است آن که در آسمان، بروجی(سیارات) را قرار داد و در میان آن چراغ روشن و ماه تابانی آفرید.

السماوات دارای چه ماهیتی است که خورشید و ماه در میان آنها قرار دارند؟

آیا سبع السماوات همان هفت سیاره ای است که خورشید و ماه در میان آنها قرار گرفته اند؟

4- فقضاهن سبع سماوات فی یومین و اوحی فی کل سماء امرها و زینا السماء الدنیا بمصابیح وحفظا(فصلت/12):

آنها را بصورت هفت آسمان در دو روز آفرید، و در هر آسمانی کار آن را وحی فرمود و آسمان دنیا را(سیاره زمین ؟) با چراغهائی زینت بخشیدیم، و حفظ کردیم؛ این است تقدیر خداوند توانا و دانا.

در سوره (فصلت) قبل از آیه فوق، آیه ایست که ناباوران را به پرسش می گیرد:

قل ائنکم لتکفرون بالذی خلق الارض فی یومین …..(فصلت/9):

بگو آیا شما به آن کس که زمین را در دو روز آفرید کافر هستید…..

آیا تشابه خلقت زمین و سبع سماوات در دو روز ما را به پذیرفتن معنی هفت سیاره سماوی برای سبع سماوات/السماوات السبع سوق نمی دهد؟

و لقد زینا السماء الدنیا بمصابیح)….الملک/:(۵

ما آسمان دنیا(گیتی=زمین) را با چراغهائی زینت بخشیدیم….

لازم می دانم به این نکته اشاره کنم که برخی از این سیارات همچون زمین، آسمانشان بواسطه شفافیت جوی به زینت کواکب/  بروج / مصابیح، مزین بوده و برخی همچون زهره و مشتری حائز چنین شرایطی نمی باشند.

جهت بررسی و آشکار شدن چنین تفاوتی و فهم موهبت الهی در داشتن آسمان (سپهر) مزین به ستارگان، شناخت شرایط سیاره زهره(ونوس)ضروری است.

بررسی جو زهره نشان می دهد که فشار جو در آن 90 برابر فشار جو در زمین است . ارتفاع قاعده ابرها 30 کیلومتر و ارتفاع راس ابرها در حدود 70 کیلومتر از سطح سیاره برآورد شده است.

بعبارتی زهره برای منجمین و رصد گران خود کابوسی دهشت آور است که با داشتن مقدار زیادی غبار و ابرهای متراکم ابدی ، اجازه مزین شدن آسمانش را به کواکب/بروج/ ستارگان چشمک زن نخواهد داد.

انا زینا السماء الدنیا بزینه الکواکب (صافات/6):

ما آسمان نزدیک را به زینت ستارگان آراستیم.

و لقد جعلنا فی السماء بروجا و زیناها للناظرین (الحجر/16):

ما در آسمان بروجی قرار دادیم ، و آن را برای بینندگان آراستیم.

تزئین شبهای آسمان ما به زهره ، مریخ ، مشتری ، عطارد و دیگر سیارات و ستارگان، عجب زینت بخشیدنی است!

5- تسبح له السماوات السبع و الارض و من فیهن و ان من شیئ الا یسبح بحمده ولکن لا تفقهون تسبیحم انه کان حلیما غفورا (اسراء/44):

آسمانهای هفت گانه و زمین و کسانی که در آنها هستند، همه تسبیح او می گویند؛ و هر موجودی، تسبیح و حمد او می گوید؛ ولی شما تسبیح آنها را نمی فهمید؛ او بردبار و آمرزنده است.

سیاره زمین در آیات الهی همواره همنشین السماوات است و  السماوات و الارض به چشم همه مطالعه کنندگان قرآن  آشناست!

آیا آیه فوق، علاوه بر اثبات سیاره بودن سبع سماوات/السماوات السبع، پا را فراتر نهاده و مدعی مسکون بودن هفت سیاره غیر از زمین می باشد؟چه نوع مخلوقاتی در هفت سیاره غیر از زمین به تسبیح اله یکتا مشغولند؟

6- قل من رب السماوات السبع و رب العرش العظیم(مومنون/86).

7-  الذی خلق سبع سماوات طباقا...(ملک/3).

چرا سبع سماوات/السماوات السبع بیش از هفت بار تکرار نشده است؟ نظم عددی قرآن نشانگر چیست؟ آیا هو بکل شیئ علیم؟ بلی و ربی!

 

و کذلک نری ابراهیم ملکوت السموات والارض و لیکون من الموقنین(انعام/75):

و اینچنین نظام آسمانها و زمین را به ابراهیم نشان دادیم تا از یقین آورندگان باشد.

چقدر زیباست لحظه ای که ملائک، رسول منتخب را به آسمان می برند و نظام سماوی، شامل سیارات و زمین(السموات و الارض( را از آن منظر گاه، به او نشان می دهند تا قلبش به یقین رسد.

براستی زمانیکه رسول امی عربی و یا جد او ابراهیم)که درود خداوند یگانه و ملائک بر ایشان باد) از مدار زمین، به حقارت بشر در برابر خداوند کریم می نگریستند، با خالق مهربان چه میثاقی بستند؟ و کسانی که آن پایین، در دختر کشی و مال اندوزی مست و مشرک به خالق خویش بودند، برای قتل این رسولان منتخب چه در سر می پروراندند؟!

اولم ینظروا فی ملکوت السموات والارض وما خلق الله من شیئ وان عسی ان یکون قد اقترب اجلهم فبای حدیث بعده یومنون(اعراف/185):

آیا در نظام آسمانها(سیارات) و زمین و آنچه خدا آفرید نظر نیفکندند. شاید پایان زندگی ایشان نزدیک شده باشد. بعد از آن به کدام سخن ایمان خواهند آورد.

آیا بشر امروزه با تلسکوپها و فضا پیماها در نظام سماوی منظومه ای)آسمانها و زمین)نظر نیفکنده است؟ آیا نقطه ای بنام زمین، توسط کاسینی از مدار زحل، عکسبرداری و ارسال نشد؟

آیا بشر نفهمید که نقطه نشینی با کفر، شرک، تکبر، خون ریزی، ظلم و جنایت منافات دارد؟

لکن شادند به آنچه از علم وتکنولوژی نصیب ایشان شده است(فرحوا بما عندهم من العلم).

شاید اجل نزدیک باشد و «حاق بهم ما کانوا به یستهزءون»

بهر حال فضاپیمای) NEW HORIZONS افقهای نو) از کیپ کاناورال در ایالت فلوریدا سوار بر موشک اطلس 5 ، مدتهاست که به فضا برخاسته، تا بشر آخرین ترجمان آیه زیر باشد:

سنریهم آیاتنا فی الآفاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق اولم یکف بربک انه علی کل شیئ شهید(فصلت/53):

به زودی آیات خود را در افقها و جانشان به آنها نشان می دهیم تا برای آنان آشکار گردد که او حق است…

و کاین من آیه فی السموات والارض یمرون علیها و هم عنها معرضون (یوسف/ 105):

چه بسیار آیات در آسمانها(سیارات) و زمین هست که بر آنها می گذرند و از آن روی می گردانند!

 

قرآن و سایر اجرام آسمانی

و النجم اذی هوی (النجم/1).

النجم الثاقب(طارق/3).

انا زینا السماء الدنیا بزینه الکواکب (صافات/6):

ما آسمان نزدیک را به زینت ستارگان آراستیم.

و لقد جعلنا فی السماء بروجا و زیناها للناظرین (الحجر/16):

ما در آسمان بروجی قرار دادیم ، و آن را برای بینندگان آراستیم.

و لقد زینا السماء الدنیا بمصابیح)….الملک/5:(

ما آسمان دنیا(گیتی=زمین) را با چراغهائی زینت بخشیدیم….

فقضاهن سبع سموات فی یومین و اوحی فی کل سماء امرها و زینا السماء الدنیا بمصابیح وحفظا(فصلت/12).

مصابیح دامنه تزئین آسمان شب دنیا را می تواند از کواکب، بروج و سیارات به سحابی ها، خوشه ها و کهکشانها، بکشاند.

افلم ینظروا الی السماء فوقهم کیف بنیناها و زیناها و ما لها من فروج(ق/6):

آیا آنان به آسمان بالای سرشان نگاه نکردندکه چگونه ما آن را بنا کردیم(و بنینا فوقکم سبعا شدادا) وچگونه آنرا زینت بخشیدیم(و لقد جعلنا فی السماء بروجا و زینا ها للناظرین) و هیچ شکاف وشکستی در آن نیست(الذی خلق سبع سموات طباقا …هل تری من فطور….).

السموات و الارض و ما بینهما:

اگر السماوات، سیارات و الارض زمین باشد پس مابینهما میتواند شامل:سیارک ها ، سیاره های دنباله دار ، اقمار سیارات، کمربند سیارکها(بین مریخ و مشتری)  باشد که  ما بین السموات والارض قرار گرفته است.

تبارک الذی جعل فی السماء بروجا و جعل فیها سراجا و قمرا منیرا(فرقان/61):

پر برکت است کسی که در آسمان بروج را قرار داد و در بین آنها سراج و ماه تابنده را قرار داد.

یا معشر الجن والانس ان استطعتم ان تنفذوا من اقطار السموات والارض فنفذوا لا تنفذون الا بسلطان(رحمن/33):

ای گروه جن و انس اگر می توانید از مرزهای سموات (سیارات) و زمین (قطر منظومه ای)بگذرید پس بگذرید، ولی نمی توانید مگر با نیرو.

وویجر 1و2 در کجای قطر منظومه ای هستند؟ آیا با نیروی هسته ای (رآکتور محرکه) خود توانسته اند وارد فضای بین ستاره ای شوند؟

جنیان در تحقیقات خود جهت عبور از اقطار سموات و الارض به کجا رسیده اند؟

آنها(فضانوردانشان) که در سوره جن گفته اند:

و انا لمسنا السماء فوجدنها ملئت حرسا شدیدا و شهبا /۸

و اینکه ما آسمان را جستجو کردیم و همه را پر از حرس شدید و شهابهای فراوان دیدیم.ر

و انا کنا نقعد منها مقعد للسمع فمن یستمع الان یجد له شهابا رصدا /۹

 

مقاله فوق برداشتی آزاد از تفکر در قرآن ، در ارتباط با سموات و ارض بود. همواره راه برای کشف حقیقت مهیاست.تا نظر دیگران چه باشد؟

از سعه صدر و حوصله همه دوستان نهایت تشکر وامتنان را دارم.

 

 » حمد و سپاس مخصوص پروردگار عزیز و مهربان آسمانها و زمین است«.

 

نجوم در قرآن

 

واژه های کلیدی جستجو و تحقیق در آیات وحی بر مبنای تعاریف ستاره و سیاره شناسی:

 

النجوم = تکرار : 9 بار (انعام/97 – اعراف/54 – نحل/12 – حج/18 – صافات/88 – طور/49 – واقعه/75 – مرسلات/8 – تکویر/2)

بالنجم= 1 بار

النجم= 3 بار (نجم/1 –رحمن/6 –طارق/3)

فلک= 2 بار (انبیاء/33 – یس/40)

بروجا= 2 بار (حجر/16 – فرقان/61)

البروج= 1 بار

القمر= 25 بار

قمرا= 1 بار (فرقان/61)

للقمر= 1 بار (فصلت/37)

کوکبا= 2 بار (انعام/76 – یوسف/4)

کوکب= 1بار (نور/35)

الکواکب= 2 بار (صافات/6 – انفطار/2)

السماء= 118 بار

سبع سماوات= 5 بار (بقره/29 – فصلت/12 – طلاق/12 – ملک/3 – نوح/15 )

السماوات السبع = 2 بار ( اسراء/44 – مومنون/86 )

جالب است که هفت آسمان سماوی(السماوات السبع + سبع سماوات ) صرفا هفت بار در کلمات وحی تکرار شده است!

السماوات= 185 بار

السماوات و الارض = 180 بار

سماء= 2 بار (هود/44 – فصلت 12)

الارض= 444 بار

ارض= 6 بار

ارضی= 1 بار

للارض= 1 بار

دخان= 1 بار (فصلت/11)

بدخان= 1 بار (دخان/10)

کرسیه= 1 بار (بقره/255)

بمصابیح= 2 بار (فصلت/12 – ملک/5)

بالشمس= 1 بار (بقره/258)

الشمس= 29 بار

شمسا= 1 بار (انسان/13)

للشمس= 2 بار(نمل/24 – فصلت/37)

شهاب ثاقب= 1 بار (صافات/10)

النجم الثاقب= 1 بار (طارق/3)

العرش= 20 بار

عرش= 2 بار (نمل/23 – حاقه/17)

عرشه= 1 بار (هود/7)

سبعا= 1 بار (نباء/12)

اقطار السموات= 1 بار (رحمن/33)

سبعه= 1 بار (لقمان/27)

سبع طرائق= 1 بار (مومنون/17)

شهاب= 2 بار (حجر/18 – صافات/10)

شهبا= 1 بار (جن/8)

شهابا= 1 بار (جن/9)

منابع مورد استفاده:

قرآن مجید – بعضا ترجمه آقای علامه مکارم شیرازی

لغت نامه آقای علامه علی اکبر دهخدا-موسسه لغت نامه دهخدا/موسسه فرهنگی ویستاآرا(روایت دوم)-ناشر : موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران

برنامه معجم الفاظ قرآن مجید/مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

سیارات و اقمار – ویلیام جی . کافمن/ ترجمه علی درویش – انتشارات آستان قدس1370

زمین شناسی عمومی – سیروس شفیقی،حسن مدنی-پلی تکنیک تهران1367

اسرار کیهان-بهنام محمد پناه- ناشر : آمه/سبزان1385

سرگذشت زمین- پاتریک مور-پیترکترمول/عباس جعفری-گیتا شناسی1367

ساختار ستارگان و کهکشانها-پاول هاج/توفیق حیدر زاده-گیتاشناسی1368

نجوم به زبان ساده(جلد1و2)-مایر دگانی/محمدرضا خواجه پور-گیتاشناسی1368

شناخت گیتی-باربارارایدن/افشین آزاد منش-معین1381

دهر(پویشی در جهان بیکران)دکتر حسین سالاری-مهاجر1385

شناخت مقدماتی ستارگان-توفیق حیدر زاده-گیتاشناسی1368

منشاء سیارات – آی پی ویلیامز/تاج الدین بنی هاشم،ایرج ملک پور-نشر دانشگاهی1363

ساکنان آسمان از نظر قرآن-عباسعلی محمودی-فیض کاشانی1375

 DVD ابر ریسمانهای کیهانی The elegant universe)m) به آدرس www.telescope.ir

سایتها و وبلاگها :

موتور جستجوی گوگل www.google.com

آسمان پارس http://www.parssky.com       

مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی-مرکز پژوهشهای ایرانی اسلامی http://www.cgie.org.ir

پایگاه خبری ماهنامه نجوم http://www.nojumnews.com

قرآن شناسی  http://www.quranology.com/farsi.htm

پایان

Posted on ژوئیه 8, 2009, in قرآن و دنياي واقعي. Bookmark the permalink. 5 دیدگاه.

  1. با سلام و تشكر بسيار
    چرا هر جا كه از تزيين آسمان در قرآن گفته شده از كلمه سماء {نه سماوات ) استفاده شده است . در حاليكه اگر نظر شما صحيح باشد ، چون ستارگان از ميان كل منظومه قابل روءيت است بايد از سماوات استفاده مي شد ؟

  2. با سلام به اعتقاد بنده نظریه جنابعالی درست نیست و همان راه اشتباهی را رفتید که بیشتر مفسرین قران کریم پیمودند که در چنین مواقعی از (عرض) تفسیر به زمین واز( سماوات) تفسیر به هفت آسمان یا طبقات آسمامانهای روی هم قرار گرفته میکنند
    به اعتقاد بنده آسمان یکیست و لایه لایه نمیباشد بنا بر اجتهاد بنده منظور از (عرض) عالم ماده و مرکب و منظور از (سماوات) مراتب عوالم تجرد و تو در تو میباشد بنا بر این در یافتن معنی (سما) نه به سوی آسمان بلکه باید به درون خود بنگریم حتی در مورد خود قران کریم نیز چنین میباشد تا جایی که اما صادق (ع) میفرمایند قران یک ظاهر دارد و هفت بطن

    • دوست عزيز اين مطالب از يك وبلاگ ديگر نقل شده .ولي حرف شما هم درسته.اگر مطلب كاملي داريد بگوييد من در وبلاگ بگذارم.

  3. من تاکید شما در این که هر جا کلمه سماوات ذکر شده به سیاره بر میگردید را نمی فهمم در صورتی دانشمندان امروزه ایده ای دارند مینی بر اینکه این دنیا از هفت لایه (اسمان) تشکیل شده .و حادثه بیگ بنگ از برخورد دو لایه به یگدیگر بوده

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: